mandag, oktober 01, 2007

Nett-opp

I dag gratuler jeg NSB med nye internettnettsider. Omleggingen er vel knapt å betrakte som en revolusjon, men det er hyggelig å konstatere at det finnes ett område hvor Statsbanene ikke sliter med linjekapasiteten. Ettersom jeg har god trening i å teste og evaluere nye nettsider, har jeg tatt meg et sveip og merket meg følgende:

  • Mitt velbegrunnede innspill om en samlet oversikt over alle gjeldende forsinkelser har blitt ignorert. Det hadde vel blitt for avslørende.
  • Vi lokalreisende er fortsatt en usynlig gruppe på sidene. Svette, skranglete lokaltog og svette, kranglete pendlere har det blitt liten plass til i både tekst og bilde. Klart det er bedre reklame å gi fyldig omtale av Kyllingpølse i brød med snittet salat toppet med fyldig sweet chili dressing” fra cafévognen. Til 35 kroner. Og mest hyggelig å vise bilder av lykkelige barn og slumrende voksne i komfortable seter i moderne vogner med romantiske landskaper som bakteppe.
  • Det er innført en folkelig liten spalte med headingen ”Visste du at…”, hvor det i dag sto å lese at ”I rushtiden kan en dobbelsporet jernbane frakte like mange personer som to firefelts motorveier!” Jeg merker med stor glede bruken av det modale hjelpeverbet kan, og håper at dette er begynnelsen på en ny, ærlig linje fra NSBs side. Tenk å få høre over høyttaleren at ”tog til Moss kan være i rute”. Eller om bord at ”Vi bør være fremme klokken 16:26.”
  • Funksjonaliteten ”min side” har jeg ennå ikke testet, men jeg ser at jeg på sikt vil kunne finne informasjon om ”aktiviteter og arrangementer på din strekning” her. Mon tro om innstillinger og billettkontroller regnes som aktiviteter eller arrangementer i denne sammenheng? Eller er det snakk om kontrollører i Pippi-parykker, utdeling av drops og andre spesialtiltak for å forlyste de reisende?

2 kommentarer:

Anonym sa...

haahahaahahahahaahahahahah
det morsomste jeg har vært borti på lenge! stå på!!

hilsen pendler gjennom eller utenom Romerikstunnel - thats the big Q

Anonym sa...

”I rushtiden kan en dobbelsporet jernbane frakte like mange personer som to firefelts motorveier!”

Det er jo fint - men det hjelper ikke når det ikke er dobbeltspor... Det sier ikke NSB noe om...

Hilsen medpendler fra Son