torsdag, februar 22, 2007

Om ikke lenger kunne stole på at man ikke kan stole på

Det er bare en ting med NSB man kan stole på, og det er at de aldri er til å stole på når det er snø og kuldegrader, sånn som i dag. Men i dag har jeg til min store fortvilelse opplevd at man heller ikke kan stole på at man ikke kan stole på statsbanene.

Som vanlig var jeg noen minutter for tidlig ute til barnehagehentetoget i dag. Å løpe gjennom stasjonen er nemlig langt under min verdighet. Jeg ble ikke spesielt overrasket da jeg så avgangstavla lyse som en gjennomsnittlig amerikansk forstad i desember. De eneste togene det ikke var meldt om forsinkelser på, var de som var innstilt. Mitt var (foreløpig) anslått til beskjedne tretten minutter etter skjema. Jeg pleier å vente tålmodig på perrongen ved melding om forsinkelser, men i dag trodde jeg de mente alvor. Så jeg tuslet i kiosken. Oppdaterte meg om hva som er rådende topp 10 i pocket-verden og sjekket om det var noen nyheter på brusfronten. En pakke Läckerol rikere sjekket jeg tavla igjen. Forsinkelsesmeldingen var fordampet, og småengstelig tok jeg rulletrappa i høyt tempo for å kolla läget. Og jada, der sto toget på perrongen, helt i henhold til rutetabellen. Jeg fikk kastet meg heseblesende på i siste øyeblikk. Det var i og for seg hyggelig å få komme med det eneste toget som gikk i rute fra Oslo hele ettermiddagen. Men falske forsinkelsesmeldinger? Hva blir det neste?

Ingen kommentarer: