torsdag, juli 12, 2007

Hvor ble det av perrongen?

For en erkekonservativ språkfanatiker som meg, er perrongen et stor tap og et dypt savn. Jeg var ikke klar over at dens glansdager var så langt svunne før jeg tok flytoget for en tid siden. Plattform blir på venstre side, sa den plagsomme damestemmen da vi nærmet oss Oslo S. (NSB norm er jo å si aaaavstigning på vestre side.) Og jeg som lenge trodde jeg bare hadde kommet ut for en amatør av en oversetter i Postmann Pat-episoden der barna er på ekskursjon til stasjonen og kommer over den gamle Greendale-ekspressen. Jeg bestemte meg for å komme til bunns i saken, og stor og intens ble min fortvilelse da jeg så hva Tanums store rettskrivningsordbok hadde å si om saken: "Perrong, -en; -er; -ene (plattform på jernbanestasjon)." Hmff.

Jeg forbeholder meg retten til å fortsette å si perrong. På samme måte som jeg omtaler ombordansvarlige som konduktører til krampa tar meg. Til mitt forsvar vil jeg si at jeg ikke er riktig så bakstrebersk som min gemal, som insisterer på at Oslo S fortsatt bør benevnes Sentralbanestasjonen. Eller Østbanen, som svigermor holder fast ved.

Ingen kommentarer: